Papieren liggen verstrooid over je bureau en er zitten dertig post-it’s op je scherm. Wat dacht je van je kantoor opruimen, is het daar niet eens tijd voor? Je zit er misschien niet altijd op te wachten, maar opruimen is toch echt de moeite waard. De reden? Omdat het voor een rustig werkklimaat zorgt.
Visualiseer jouw ideale werkplek
Allereerst moet je weten hoe jouw ideale werkplek eruitziet. Neem een kijkje op Pinterest, doe inspiratie op bij het bureau van je collega en ontdek hoe jij het wél wil. Hoe verbergt je collega bijvoorbeeld al die rommelige kabels die bij jouw bureau overal en nergens vandaan komen? Waarschijnlijk met kabelbinders. Zo zijn er veel meer handige foefjes die je ontdekt tijdens je zoektocht naar een opgeruimd bureau of kantoor. Een kantoor opruimen begint dus bij visualiseren en het zoeken van voorbeelden. Inspiratie voor een rustiger werkklimaat gegarandeerd.
Kantoor opruimen = categoriseren
Als je dat opgeruimde bureau van die collega en een opgeruimd bureau op Pinterest naast elkaar zet zie je waarschijnlijk een overeenkomst: alles is gecategoriseerd. Dit is wat jij ook moet doen als je je kantoor (of beter gezegd je bureau) gaat opruimen. Boeken bij de boeken, pennen bij de pennen, schriftjes en notitieblokken bij elkaar. Zo simpel is het. Geef het allemaal een logische plek en je creëert een duidelijk overzicht van wat je hebt. Geen chaos meer op je bureau, maar rust in je hoofd.
Kijk ook gelijk wat er uit je kantoor kan. Of je nu een thuiskantoor hebt of naar een kantoor gaat: waarschijnlijk staan er ook onnodige dingen in de ruimte of op je bureau. Dat bakje met alle brieven van het afgelopen half jaar? Zoek deze uit en gooi weg wat je niet meer nodig hebt.
Volhouden is key!
Is je bureau helemaal naar wens en heb je een rustgevend werkklimaat gecreëerd? Mooi, en nu volhouden. Pas op dat je volgende week niet wéér zes lege flesjes water op je bureau hebt staan, maar ruim het telkens aan het eind van je werkdag op. Het best is om aan het begin van iedere werkdag én aan het eind van iedere werkdag even op te ruimen. Dit hoeft maar vijf minuten te duren (als je er niet een te grote rommel van hebt gemaakt) en zo houd je de hele week door een rustig werkklimaat waar je uiteindelijk ook nog eens productief van wordt. Een kantoor opruimen hoeft dus niet moeilijk te zijn en veel tijd te kosten, je moet het gewoon even doen (en bijhouden).
Geef een reactie