Het nut van het uitgeven van relatiegeschenken wordt vaak onderschat. Een relatiegeschenk is een sterke marketingtool om jouw bedrijf of onderneming te promoten en zo te laten groeien. Hier lees je waarom.
Wederkerigheid
Het eerste doel van een relatiegeschenk is de wederkerigheidsfunctie. Wederkerigheid is de innerlijke drang van mensen om een gift van een ander te beantwoorden met een tegenprestatie.
Wederkerigheid is een krachtig en invloedrijk marketing middel om mensen te overtuigen. Wanneer je een potentiële klant of zakenrelatie een geschenk geeft, dan zullen zij sneller geneigd zijn een aankoop te doen of een dienst af te nemen. Hiertoe voelen zij zich moreel verplicht. Door het geven van een cadeau kun je op deze manier meer terugkrijgen van je klanten. Om het effect goed te laten werken is het belangrijk het geschenk cadeau te doen vóór zij een product of dienst afnemen.
Promotie
Relatiegeschenken zijn ook een manier om de naamsbekendheid van je bedrijf of merk te vergroten. Net als bij een reclame of advertentie dienen ze als middel om jouw bedrijfsnaam te communiceren aan het publiek. Toch wekken advertenties vaak irritaties op waarbij een relatiegeschenk of zakelijk geschenk vaak positief wordt ontvangen. Het uitgeven van een relatiegeschenk of promotieartikel is vaak een goedkope manier om je bedrijf te promoten. Hoe vaker de klant in aanmerking komt met jou naam, hoe minder ze je zullen vergeten. Zo blijf je top-of-mind.
Klantenbinding en peak-end-rule
Een relatiegeschenk is ook een manier om jouw klanten of relaties te bedanken voor de aankoop. Toch doet een simpel bedankje meer dan je in eerste instantie zou denken. Klanten hechten namelijk veel waarde aan het laatste contactmoment dat zij hebben met jouw bedrijf.
De peak-end-rule is een psychologisch principe dat inhoud dat mensen een ervaring grotendeels beoordelen op basis van de hoogtepunten en hoe zij het laatste contact hebben ervaren. Ze denken voornamelijk terug aan het laatste moment, en niet de totale ervaring. Daarom is het laatste contact moment met je klant van cruciaal belang. Je moet zorgen dat mensen een positieve herinnering hebben aan dit moment. Dit blijft namelijk het meest hangen. Door aan het eind van de klantenreis een geschenk aan te bieden creëer je een positieve eind ervaring. Hierdoor ontwikkelen mensen een positieve herinnering aan jouw bedrijf. Klanten met een positieve attitude zullen sneller terug komen om producten te kopen. Het is in dit geval belangrijk het presentje onverwacht te geven na de aankoop.
Welk relatiegeschenk voor jouw bedrijf
Een relatiegeschenk is meer dan een simpel presentje. Het is een belangrijk promotie-, marketing- en communicatiemiddel voor jouw bedrijf zoals misschien Nordvpn een goede oplossing kan zijn. Nu is het nog van belang een geschikt cadeau te kiezen. Kies een product dat past bij de huisstijl en uitstraling van je bedrijf. Mensen zullen blij verast zijn als jouw gepersonaliseerde geschenk in ontvangst mogen nemen!
Geef een reactie